-
-
Het burgerberaad vindt het belangrijk om de samenleving goed te betrekken bij het proces en de stappen die het doorloopt. Een publieksraadpleging is een mooi middel om hier mede invulling aan te geven.
Daarom vraagt het burgerberaad, voordat ze belangrijke keuzes gaat maken, aan zoveel mogelijk Nederlanders om aan te geven waar het rekening mee moet houden bij het formuleren van zijn advies aan het kabinet: Wat vinden Nederlanders het belangrijkste bij klimaatbeleid? Wat is volgens hen eerlijk? En wat is de verantwoordelijkheid van de overheid, bedrijven en burgers zelf?
De onderzoeksresultaten helpen het burgerberaad bij het opstellen van het advies aan het kabinet en de Tweede Kamer.
-
-
De raadpleging bestaat uit twee onderdelen: een open en een gesloten gedeelte.
Iedereen in Nederland kan meedoen aan de open raadpleging en zijn of haar mening geven. Deze open raadpleging is per definitie niet representatief.
Er is ook een gesloten raadpleging, daaraan doet een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder mee. Deze 3000 deelnemers vormen samen een groep die op leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en mening over klimaatbeleid vergelijkbaar is met de Nederlandse bevolking.
Bij de open raadpleging is er ook een raadpleging die specifiek is bedoeld voor kinderen en jongeren in de leeftijd van 9 t/m 18 jaar. De inhoud van de vragen komt overeen, maar de taal en vorm zijn afgestemd op deze jongere doelgroep.
-
-
Omdat het burgerberaad iedereen in Nederland die dat wil de kans wil geven om zijn of haar mening te geven.
Op deze manier kunnen mensen zelf bijdragen en worden zoveel mogelijk Nederlanders actief betrokken bij het burgerberaad.
-
-
Het Nationaal Burgerberaad Klimaat wil ook de mening van kinderen en jongeren meenemen bij het schrijven van zijn advies.
Niet alleen omdat hun stem niet direct vertegenwoordigd is in het burgerberaad - deelname aan het burgerberaad is vanaf 16 jaar. Maar ook omdat het klimaat extra belangrijk is voor deze doelgroep: het gaat om hun toekomst.
Voor hen is daarom een speciale versie gemaakt van de online raadpleging. Ieder kind of iedere jongere die dat wil, kan dus meedoen aan de online raadpleging.
-
-
Om kinderen en jongeren te betrekken is er niet alleen een speciale raadpleging voor deze doelgroep, maar organiseert het burgerberaad ook een Kinderklimaattop.
Deze Kinderklimaattop bestaat uit twee bijeenkomsten. De eerste sessie is met jongeren van 12 t/m 16 jaar en wordt samen met UNICEF georganiseerd op 18 april. De tweede sessie vindt plaats op 9 mei en is bedoeld voor kinderen van 9 t/m 12 jaar.
-
-
De raadpleging laat zien waar het bergerberaad volgens de rest van Nederland rekening mee moet houden bij het maken van ingewikkelde keuzes en het opstellen van zijn advies.
Wat vinden Nederlanders het belangrijkste bij klimaatbeleid? Wat is volgens hen eerlijk? En wat is de verantwoordelijkheid van de overheid, bedrijven en burgers zelf?
Als bepaalde aspecten van klimaatbeleid belangrijker worden gevonden dan andere en als daar (deels) overstemming over is dan is dit nuttige informatie voor het burgerberaad. Deelnemers kunnen dit als toetssteen gebruiken bij het maken van ingewikkelde keuzes en schrijven van het advies.
Ook zullen er aspecten zijn waar groepen inwoners verschillend over denken. De raadpleging laat zien welke groepen dit zijn. Daar kan het burgerberaad dan over praten.
Daarbij biedt de raadpleging inzicht in achterliggende argumenten. Ook dit kan helpen bij het opstellen van het advies.
-
-
De uitkomsten van de raadpleging kunnen voor het burgerberaad waardevolle inzichten opleveren die helpen bij het maken van ingewikkelde keuzes en het opstellen van advies voor het kabinet en de Tweede Kamer.
-
-
Iedereen die dat wil kan van 16 april t/m 7 mei meedoen aan de open raadpleging. Je vindt het op www.burgerberaadpleging.nl
Meedoen duurt ongeveer 10 minuten.
-
-
Dat doen we op verschillende manieren, maar vooral via social media en via de meer traditionele media.Op de socials hebben we tussen 16 april en begin mei een kortlopende campagne lopen die mensen enthousiasmeert deel te nemen.
Verder gebruiken we natuurlijk onze eigen kanalen – nieuwsbrief, socials – om mensen te wijzen op deze raadpleging.Ook delen we onze content met verschillende organisaties die dat weer kunnen verspreiden onder hun doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jongerenorganisaties.
-
-
De resultaten van de raadpleging worden bekend gemaakt op het moment dat het burgerberaad zijn advies uitbrengt aan het kabinet. Dat is in september.